산학정보시스템교수기술력DB

유호정
  • 전공자율전공학부
  • 담당과목중급영어독해작문, 공무원영어, 비즈니스지역언어, 신인재진로탐색
  • 최종학력애리조나주립대학교 박사
  • 관심분야영어글쓰기/영어교육/교수법
  • 연락처053-600-5142
  • 이메일hjyu@kiu.kr
  • 연구실03-302
  • 홈페이지

연구실적

중견연구자지원사업(3년)메타버스 환경에서의 PBL 기반 L2 글쓰기: 수업모형 개발, 운영성과, 학습전이의 단계별 혼합연구

한국연구재단, 2023.06.-2026.05.

논문The Effects of Using Infographics for L2 Learners’ Writing Competence

신영어영문학회, 2022

논문A Study on the Relationship between Certifications and Employment in Higher Education: A Case of a Local University

한국융합기술연구학회, 2022

논문Time Management Strategies in Online Learning Environments

한국융합기술연구학회, 2022

논문An Analysis of Infographics and Implications for L2 Writing Education

한국현대영어영문학회, 2021

중견연구자지원사업(3년)인포그래픽 기반 L2 영작문: 이해, 교육 및 학습전이

한국연구재단, 2020.07.-2023.06.

논문An Authentic Context-based Course Development for L2 Writing Instruction

신영어영문학회, 2020

논문A Discussion on the Possibility of Using Infographics for L2 Writing Pedagogy and Research

영상영어교육학회, 2019

논문A Course Development for an Infographic-based L2 Writing Instruction

신영어영문학회, 2019

저서The Essence of Writing 2: Genre-based Approach

한국외국어대학교 지식출판원, 2018

저서The Essence of Writing 1: Paragraphs with Infographics

한국외국어대학교 지식출판원, 2018

논문A Review of Process-Oriented L2 Writing Studies and Their Implications

현대영미어문학회, 2018

논문The Perceptions of L2 Learners about Writing Practices Representing Authenticity, Communication, and Self-orientation

예술인문사회 융합 멀티미디어 논문지, 2017

학술대회Practicing Infographics in L2 Writing Courses

한국현대영어영문학회, 2017

논문College Students Perceptions about Visualizing Writing Texts in an EFL Writing Class

신영어영문학회, 2017

학술발표English Is Much More Powerful Than I Thought A Case Study of Two American Students in Korea

Interdisciplinary Circle of Science, Arts and Innovation, 2017

학술발표College Students Perceptions about Reading-based Writing Instruction

현대영어교육학회, 2016

논문Changing Perceptions about Reading to Write and Practices of Connecting English Reading to Writing in an L2 Writing Classroom

International Information Institute, 2016

논문College Students\' Perceptions about the Connection between English Reading and Writing in L2 Reading-Based Writing

영어영문학연구, 2016

논문College Students\' Perceptions about Evaluating Practices in L2 Writing

현대영미어문학회, 2016

논문College Students Perceptions about Evaluating Practices in L2 Writing

The Journal of Modern British & American Language & Literature, 2016

학술발표Reading and Writing Connection in L2 Writing Class

The English Teachers Association in Korea/ Korea Institute for Curriculum and Evaluation, 2016

논문College Students Perceptions about the Connection between English Reading and Writing in L2 Reading-Based Writing

영어영문학연구, 2016

학술발표L2 College Students' Perceptions of Writing Evaluations for their Writing Development

한국현대영어영문학회, 현대영미어문학회, 신영어영문학회, 대한영어영문학회, 2015

학술발표The Effects of Recurrent Reviewing Activities for L2 Writers

현대영어교육학회, 2015

논문예비어학연수 프로그램이 대학생들의 영어 능력, 학습 동기, 정서적 태도, 학습 전략에 미치는 영향

신영어영문학회, 2015

학술발표해외어학연수 준비를 위한 예비어학연수 프로그램의 효과 연구

한국현대영어영문학회, 2015

논문A Study on Academic Self-efficacies, Strategies and Motivations of Students Majoring in Cadastral Science in Learning English

한국지적학회지, 2014

논문Perceptions on Distance Peer Feedback in a Korean EFL Writing Context

외국어교육연구, 2014

학술발표College Students\' Perceptions on Distance Collaboration through Peer Feedback in L2 Writing

2014년도 한국영어교과교육학회 학술대회, 2014

학술발표영어 프로그램 개발을 위한 예비어학연수 프로그램의 효과와 해외어학연수로의 학습전이

현대영어영문학, 2014

논문Changing Perceptions on and Practices of Peer Feedback in a Student Writing Club

외국어교육연구, 2014

학술대회College Students Perceptions on Distance Collaboration through Peer Feedback in L2 Writing

한국영어교과교육학회, 2014

학술대회영어 프로그램 개발을 위한 예비어학연수 프로그램의효과와 해외어학연수로의 학습전이

한국현대영어영문학회/한밭대학교 영어영문학과, 2014

논문지적전공 학생들의 영어에 대한학업적 자기효능감, 학습전략 및 학습동기에 관한 연구

한국지적학회지, 2014

논문College Students\' Expectations and Improvements about Writing via a Student Writing Club

한국현대영어영문학회, 2013

논문지방 대학생 직업기초역량 진단도구 개발 및 타당화

HRD연구, 2013

논문A Review on Peer Feedback Studies in a Korean EFL Writing Context from the Perspectives of Research and Pedagogy

신영어영문학, 2013

학술발표Changes of Learners Writing Improvements and Competence in a Learner-Centered Writing Club

2013년 한국현대 영어영문학회 봄 학술대회, 2013

학술발표Peer Feedback Studies in a Korean EFL Writing Context

2013년 신영어 영문학회 겨울 학술발표회, 2013

신진연구자지원사업(1년)학습자중심 영작문 협동학습을 통한 학생들의 학습태도와 영작실력의 변화

교육과학기술부(연구재단), 2012.05.-2013.04

학술발표Learners writing expectations, improvements, and other outcomes in a student writing club

2012년 한국현대 영어영문학회 가을 학술대회, 2012

논문Interactional details in group peer feedback in an L2 writing class

현대영어교육, 2012

논문English Education students' perceptions and orientations toward plagiarism

Studies in English Education, 2012

논문대학수학능력 외국어시험 대안으로서 NEAT에 대한 인식: 사례연구 중심으로

외국어교육연구, 2012

국제학술대회Changes of learners' writing competence and learning attitudes via a learner-centered writing group

11th Symposium on Second Language Writing, 2012

논문Interactional Dynamics and Effects of Online Writing Conference in an EFL Writing Class

영어학연구, 2011.12.30

학술발표Collaborative Contributions Observed in Group Peer Feedback Interactions

2011년도 하반기 한국현대영어영문학회 가을학술대회, 2011.11.26

학술발표The Discursive Patterns and Quality of Teacher-Student Talk in Online Writing Conferences

2011 KAMALL International Conference, 2011.10.15

논문The dynamics of a peer response group in a mixed-level Korean EFL writing class

영어학연구, 2011

국제학술대회The discursive patterns and quality of teacher-student talk in online writing conferences

2011 KAMALL International Conference, 2011

논문How do students borrow texts Textual borrowing as transferable content in L2 writing instruction

언어연구, 2010

논문Error logs as a pedagogical approach for error correction in L2 writing

현대영어영문학, 2010

논문The effects of online peer feedback with TrackChanges and synchronous computer-mediated communication

영어영문학21, 2010

논문고등학교 1학년 영어교과서 쓰기활동 과업분석: 장르, 텍스트 전개구조, 활동 유형, 진정성을 중심으로

영어어문교육, 2010

논문A description of L2 writing instruction from the views of writing process and interactions

영어영문학연구, 2009

국제학술대회Korean EFL teachers’ perceptions of their own written feedback

Symposium on Second Language Writing, 2009

국제학술대회Reading in the L2 writing processes through the lens of the classroom talk: Exploratory case studies

Symposium on Second Language Writing, 2008

논문A description of connecting reading and writing in L2 academic writing through an analysis of classroom talk

응용언어학, 2008

경력

내역 기관명 기간
학술이사 신영어영문학회 2016.03.01-현재
국제협력이사 현대영어교육학회 2015.09.01-2017.08.31
국제교류이사 한국현대영어영문학회 2015.06.01-현재
투자유치(영어)분야 면접시험 위원 대구광역시 2014.09.22-2014.09.22
학술이사 신영어영문학회 2014.03.01-2016.02.29
편집이사 한국현대영어영문학회 2013.06.01-2015.05.31
지방전임계약직공무원 면접시험위원 대구광역시 인사위원회 2012.08.20-2012.08.20
대외협력이사 신영어영문학회 2012.03.01-2014.02.28
영어교사 Writing 평가전문성 향상 지원을 위한 워크숍 전북 전주교육지원청 2012.01.09-2012.01.09
편집이사 현대영어교육학회 2011.09.01-2013.08.31
중등영어교사 온라인 초급 영작문 (프로그램 개발 및 강의) 전주대학교 사범대학부설 교육연수원 2011.05.03-2011.06.21
2011년 국가공인자격 무역영어 시험 출제 대한상공회의소 2011.02.24-2011.04.03
전북 중등영어교사 영작문 직무연수 (프로그램 개발 및 강의) 전주대학교 사범대학부설 교육연수원 2010.07.26-2010.08.06
전북 중등영어교사 영작문 직무연수 (프로그램 개발 및 강의) 전주대학교 사범대학부설 교육연수원 2010.02.16-2010.02.26
전북초등교사 TESOL 집중연수 (영어 읽기 및 쓰기 강의) 전주대학교 사범대학부설 교육연수원 2010.01.11-2010.01.29
전북 중등영어교사 온라인 TEOSOL 연수 (영작문 강의) 전주대학교 사범대학부설 교육연수원 2009.12.28-2010.01.18
객원교수 전주대학교 영어교육과 2009.09.01-2011.08.31
전북 중등영어교사 온라인 TEOSL 연수 (영작문 강의) 전주대학교 사범대학부설 교육연수원 2009.07.20-2009.07.29
전북초등교사 영어 심화연수 (영어 읽기 및 쓰기 강의) 전주대학교 사범대학부설 교육연수원 2009.06.22-2011.06.17
영작문강사(Teaching Associate) Arizona State University 2004.08.02-2008.12.31