- 전공자율전공학부
- 담당과목중급영어독해작문, 공무원영어, 비즈니스지역언어, 신인재진로탐색
- 최종학력애리조나주립대학교 박사
- 관심분야영어글쓰기/영어교육/교수법
- 연락처053-600-5142
- 이메일hjyu@kiu.kr
- 연구실03-302
- 홈페이지
연구실적
중견연구자지원사업(3년)메타버스 환경에서의 PBL 기반 L2 글쓰기: 수업모형 개발, 운영성과, 학습전이의 단계별 혼합연구 한국연구재단, 2023.06.-2026.05. |
논문The Effects of Using Infographics for L2 Learners’ Writing Competence 신영어영문학회, 2022 |
논문A Study on the Relationship between Certifications and Employment in Higher Education: A Case of a Local University 한국융합기술연구학회, 2022 |
논문Time Management Strategies in Online Learning Environments 한국융합기술연구학회, 2022 |
논문An Analysis of Infographics and Implications for L2 Writing Education 한국현대영어영문학회, 2021 |
중견연구자지원사업(3년)인포그래픽 기반 L2 영작문: 이해, 교육 및 학습전이 한국연구재단, 2020.07.-2023.06. |
논문An Authentic Context-based Course Development for L2 Writing Instruction 신영어영문학회, 2020 |
논문A Discussion on the Possibility of Using Infographics for L2 Writing Pedagogy and Research 영상영어교육학회, 2019 |
논문A Course Development for an Infographic-based L2 Writing Instruction 신영어영문학회, 2019 |
저서The Essence of Writing 2: Genre-based Approach 한국외국어대학교 지식출판원, 2018 |
저서The Essence of Writing 1: Paragraphs with Infographics 한국외국어대학교 지식출판원, 2018 |
논문A Review of Process-Oriented L2 Writing Studies and Their Implications 현대영미어문학회, 2018 |
논문The Perceptions of L2 Learners about Writing Practices Representing Authenticity, Communication, and Self-orientation 예술인문사회 융합 멀티미디어 논문지, 2017 |
학술대회Practicing Infographics in L2 Writing Courses 한국현대영어영문학회, 2017 |
논문College Students Perceptions about Visualizing Writing Texts in an EFL Writing Class 신영어영문학회, 2017 |
학술발표English Is Much More Powerful Than I Thought A Case Study of Two American Students in Korea Interdisciplinary Circle of Science, Arts and Innovation, 2017 |
학술발표College Students Perceptions about Reading-based Writing Instruction 현대영어교육학회, 2016 |
논문Changing Perceptions about Reading to Write and Practices of Connecting English Reading to Writing in an L2 Writing Classroom International Information Institute, 2016 |
논문College Students\' Perceptions about the Connection between English Reading and Writing in L2 Reading-Based Writing 영어영문학연구, 2016 |
논문College Students\' Perceptions about Evaluating Practices in L2 Writing 현대영미어문학회, 2016 |
논문College Students Perceptions about Evaluating Practices in L2 Writing The Journal of Modern British & American Language & Literature, 2016 |
학술발표Reading and Writing Connection in L2 Writing Class The English Teachers Association in Korea/ Korea Institute for Curriculum and Evaluation, 2016 |
논문College Students Perceptions about the Connection between English Reading and Writing in L2 Reading-Based Writing 영어영문학연구, 2016 |
학술발표L2 College Students' Perceptions of Writing Evaluations for their Writing Development 한국현대영어영문학회, 현대영미어문학회, 신영어영문학회, 대한영어영문학회, 2015 |
학술발표The Effects of Recurrent Reviewing Activities for L2 Writers 현대영어교육학회, 2015 |
논문예비어학연수 프로그램이 대학생들의 영어 능력, 학습 동기, 정서적 태도, 학습 전략에 미치는 영향 신영어영문학회, 2015 |
학술발표해외어학연수 준비를 위한 예비어학연수 프로그램의 효과 연구 한국현대영어영문학회, 2015 |
논문A Study on Academic Self-efficacies, Strategies and Motivations of Students Majoring in Cadastral Science in Learning English 한국지적학회지, 2014 |
논문Perceptions on Distance Peer Feedback in a Korean EFL Writing Context 외국어교육연구, 2014 |
학술발표College Students\' Perceptions on Distance Collaboration through Peer Feedback in L2 Writing 2014년도 한국영어교과교육학회 학술대회, 2014 |
학술발표영어 프로그램 개발을 위한 예비어학연수 프로그램의 효과와 해외어학연수로의 학습전이 현대영어영문학, 2014 |
논문Changing Perceptions on and Practices of Peer Feedback in a Student Writing Club 외국어교육연구, 2014 |
학술대회College Students Perceptions on Distance Collaboration through Peer Feedback in L2 Writing 한국영어교과교육학회, 2014 |
학술대회영어 프로그램 개발을 위한 예비어학연수 프로그램의효과와 해외어학연수로의 학습전이 한국현대영어영문학회/한밭대학교 영어영문학과, 2014 |
논문지적전공 학생들의 영어에 대한학업적 자기효능감, 학습전략 및 학습동기에 관한 연구 한국지적학회지, 2014 |
논문College Students\' Expectations and Improvements about Writing via a Student Writing Club 한국현대영어영문학회, 2013 |
논문지방 대학생 직업기초역량 진단도구 개발 및 타당화 HRD연구, 2013 |
논문A Review on Peer Feedback Studies in a Korean EFL Writing Context from the Perspectives of Research and Pedagogy 신영어영문학, 2013 |
학술발표Changes of Learners Writing Improvements and Competence in a Learner-Centered Writing Club 2013년 한국현대 영어영문학회 봄 학술대회, 2013 |
학술발표Peer Feedback Studies in a Korean EFL Writing Context 2013년 신영어 영문학회 겨울 학술발표회, 2013 |
신진연구자지원사업(1년)학습자중심 영작문 협동학습을 통한 학생들의 학습태도와 영작실력의 변화 교육과학기술부(연구재단), 2012.05.-2013.04 |
학술발표Learners writing expectations, improvements, and other outcomes in a student writing club 2012년 한국현대 영어영문학회 가을 학술대회, 2012 |
논문Interactional details in group peer feedback in an L2 writing class 현대영어교육, 2012 |
논문English Education students' perceptions and orientations toward plagiarism Studies in English Education, 2012 |
논문대학수학능력 외국어시험 대안으로서 NEAT에 대한 인식: 사례연구 중심으로 외국어교육연구, 2012 |
국제학술대회Changes of learners' writing competence and learning attitudes via a learner-centered writing group 11th Symposium on Second Language Writing, 2012 |
논문Interactional Dynamics and Effects of Online Writing Conference in an EFL Writing Class 영어학연구, 2011.12.30 |
학술발표Collaborative Contributions Observed in Group Peer Feedback Interactions 2011년도 하반기 한국현대영어영문학회 가을학술대회, 2011.11.26 |
학술발표The Discursive Patterns and Quality of Teacher-Student Talk in Online Writing Conferences 2011 KAMALL International Conference, 2011.10.15 |
논문The dynamics of a peer response group in a mixed-level Korean EFL writing class 영어학연구, 2011 |
국제학술대회The discursive patterns and quality of teacher-student talk in online writing conferences 2011 KAMALL International Conference, 2011 |
논문How do students borrow texts Textual borrowing as transferable content in L2 writing instruction 언어연구, 2010 |
논문Error logs as a pedagogical approach for error correction in L2 writing 현대영어영문학, 2010 |
논문The effects of online peer feedback with TrackChanges and synchronous computer-mediated communication 영어영문학21, 2010 |
논문고등학교 1학년 영어교과서 쓰기활동 과업분석: 장르, 텍스트 전개구조, 활동 유형, 진정성을 중심으로 영어어문교육, 2010 |
논문A description of L2 writing instruction from the views of writing process and interactions 영어영문학연구, 2009 |
국제학술대회Korean EFL teachers’ perceptions of their own written feedback Symposium on Second Language Writing, 2009 |
국제학술대회Reading in the L2 writing processes through the lens of the classroom talk: Exploratory case studies Symposium on Second Language Writing, 2008 |
논문A description of connecting reading and writing in L2 academic writing through an analysis of classroom talk 응용언어학, 2008 |
경력
내역 | 기관명 | 기간 |
---|---|---|
학술이사 | 신영어영문학회 | 2016.03.01-현재 |
국제협력이사 | 현대영어교육학회 | 2015.09.01-2017.08.31 |
국제교류이사 | 한국현대영어영문학회 | 2015.06.01-현재 |
투자유치(영어)분야 면접시험 위원 | 대구광역시 | 2014.09.22-2014.09.22 |
학술이사 | 신영어영문학회 | 2014.03.01-2016.02.29 |
편집이사 | 한국현대영어영문학회 | 2013.06.01-2015.05.31 |
지방전임계약직공무원 면접시험위원 | 대구광역시 인사위원회 | 2012.08.20-2012.08.20 |
대외협력이사 | 신영어영문학회 | 2012.03.01-2014.02.28 |
영어교사 Writing 평가전문성 향상 지원을 위한 워크숍 | 전북 전주교육지원청 | 2012.01.09-2012.01.09 |
편집이사 | 현대영어교육학회 | 2011.09.01-2013.08.31 |
중등영어교사 온라인 초급 영작문 (프로그램 개발 및 강의) | 전주대학교 사범대학부설 교육연수원 | 2011.05.03-2011.06.21 |
2011년 국가공인자격 무역영어 시험 출제 | 대한상공회의소 | 2011.02.24-2011.04.03 |
전북 중등영어교사 영작문 직무연수 (프로그램 개발 및 강의) | 전주대학교 사범대학부설 교육연수원 | 2010.07.26-2010.08.06 |
전북 중등영어교사 영작문 직무연수 (프로그램 개발 및 강의) | 전주대학교 사범대학부설 교육연수원 | 2010.02.16-2010.02.26 |
전북초등교사 TESOL 집중연수 (영어 읽기 및 쓰기 강의) | 전주대학교 사범대학부설 교육연수원 | 2010.01.11-2010.01.29 |
전북 중등영어교사 온라인 TEOSOL 연수 (영작문 강의) | 전주대학교 사범대학부설 교육연수원 | 2009.12.28-2010.01.18 |
객원교수 | 전주대학교 영어교육과 | 2009.09.01-2011.08.31 |
전북 중등영어교사 온라인 TEOSL 연수 (영작문 강의) | 전주대학교 사범대학부설 교육연수원 | 2009.07.20-2009.07.29 |
전북초등교사 영어 심화연수 (영어 읽기 및 쓰기 강의) | 전주대학교 사범대학부설 교육연수원 | 2009.06.22-2011.06.17 |
영작문강사(Teaching Associate) | Arizona State University | 2004.08.02-2008.12.31 |